Goede Voornemens
 
datum: 24 december 2014

Foto-ineke
Weer is er een oud jaar voorbij en een nieuw begonnen. En hoewel veel mensen zich voornemen om geen voornemens te maken, gebeurt dat automatisch toch. Steeds als je aan iets nieuws begint spreek je met jezelf af wat je wel of niet wil gaan doen, hoe je je zult gedragen en wat je zult gaan zeggen.

Waarschijnlijk heb je, toen je begon met je onderneming, je ook een aantal zaken voorgenomen. “Ik ga elke maand mijn boekhouding bijhouden, zodat ik bij de aangifte alles op een rijtje heb staan”, of “Ik ga 5% van mijn tijd besteden aan marketing en netwerken”.
Als je dan een jaar later, eind maart, tegen een stapel bonnetjes en facturen zit aan te kijken blijkt dat niets zo vluchtig is als een goed voornemen.

Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Neem marketing en contacten leggen: Af en toe een netwerkbijeenkomst bezoeken in de regio levert vaak meer op dan dat het kost. Er zijn genoeg gratis mogelijkheden, zoals @Borrel Aalsmeer, Op de Koffie bij… de Burgemeester of de avonden van ZP-NET. Stuk voor stuk laagdrempelige bijeenkomsten waar je gelijkgestemden treft. Je raakt gemakkelijk in gesprek met collega-ondernemers en je zult ontdekken dat zij met dezelfde uitdagingen te maken hebben als jij. Sommige zijn al wat langer bezig en kunnen je mogelijk helpen om bepaalde zaken aan te pakken.

En hoewel je waarschijnlijk niet direct thuiskomt met een map vol nieuwe klanten ben je wel in contact gekomen met interessante mensen die op de langere duur veel voor je kunnen betekenen. Zie het als LinkedIn, maar dan live: doordat mensen je leren kennen, zullen ze aan je denken als ze met iemand in gesprek raken die op zoek is naar een ondernemer met jouw kwaliteiten. En andersom. Jij kunt van meer waarde zijn voor je klanten als je naast je eigen product ook een specialist kunt aanraden op een gebied waar jij geen verstand van hebt.

Dus mocht je nog op zoek zijn naar een voornemen dat gemakkelijk uitvoerbaar is, kom eens langs!

Ineke de Moor, lid van ZP-NET en eigenaar van Creagraphy, www.creagraphy.nl