Hoe vindbaar bent u?
 
datum: 17 juni 2015

Foto-ineke
Iedere ondernemer met een website (en wie is dat niet?) zal regelmatig checken hoe hij of zij gevonden wordt in de zoekmachines zoals Google en Yahoo. De een zal aangenaam verrast zijn als z’n site bij de eerste drie staat vermeld terwijl de ander na vier pagina’s nog geen spoor vindt.
Hoe kan dat?
Zonder mezelf nu een SEO (Search Engine Optimalization)-expert te noemen kan ik toch wel wat simpele tips geven die iedereen zelf toe kan passen.

  1. Gebruik de juiste woorden. Bedenk op welke woorden een eventuele klant u zoekt, en probeer die termen zo vaak mogelijk in uw teksten te verwerken, zonder dat het voor de bezoeker vervelend wordt om te lezen. Gebruik ook regelmatig synoniemen.
  2. Zorg ervoor dat het grootste deel van de teksten ook leesbaar is voor zoek-robots. Wanneer de belangrijkste informatie op uw website getoond wordt als afbeelding of in Flash (bv promofilmpjes) dan is deze niet te vinden voor de zoekmachines, en dat heeft invloed op uw eigen vindbaarheid.
  3. Zorg ervoor dat uw website met een linkje genoemd wordt op externe webpagina’s. Hoe meer er naar uw site gelinkt wordt, hoe beter u scoort in de zoekmachines. U kunt dit bereiken door bijvoorbeeld op webblogs of fora te reageren, of uw website aan te melden bij zgn. webgidsen.
  4. Sinds 21 april is er een extra regel bijgekomen. Vanaf die datum “straft” Google sites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten “af” worden. Deze websites zullen slechter scoren als mensen op hun tablet of smartphone zoeken. Vooralsnog is toegezegd dat het (nog) geen invloed heeft op de vindbaarheid op gewone desktop-computers.

Bent u dus voor een groot deel afhankelijk van internet voor het bereiken van nieuwe klanten, dan is het belangrijk om bovenstaande goed ter harte te nemen. Enkele goed gekozen woorden, een site die goed leesbaar is op een smartphone (“responsive”) en geen Flash kunnen het verschil maken waardoor u nét even beter scoort dan uw concurrent.

Ineke de Moor, lid van ZP-NET en eigenaar van Creagraphy, www.creagraphy.nl