Een onderneming
 
datum: 01 juli 2015

Monique Terlouw
Een gemiddelde woensdagmiddag: na het bakken van de pannenkoeken (woensdag = ‘lekkersdag’) begin ik alvast met het vouwen van de kranten die dochter vanmiddag moet bezorgen; dan houdt ze tenminste nog tijd over om de toets van morgen te leren. Inmiddels speelt jongste zoon buiten en komt tussendoor met een splinter in zijn vinger en vervolgens met een geschaafde knie die verzorging nodig heeft binnenlopen. Middelste zoon vraagt zich af waar zijn sportschoenen zijn en tegelijkertijd gaat de bel en vraagt een vriendelijke jonge man zich af waarom ik nog steeds te veel betaal voor gas en elektriciteit. Terwijl ik het gesprek beleefd probeer te beëindigen komt via de achterdeur dochter binnen met de mededeling dat haar band lek is ...

Een gezin draaiende houden is een hele onderneming; zowel in de zin van “een hele klus” als ook in “net een bedrijf”. Net zoals je als opvoeder van alle markten thuis moet zijn (van monteur tot verpleegster), werkt dat bij de ‘geboorte’ van je bedrijf eigenlijk niet anders. Je levert een dienst of een product, maar veel werkzaamheden die erbij komen: daar heb je niet direct voor gekozen.

Om mij heen heb ik heel veel enthousiaste en energieke ondernemers zien ‘leeglopen’ omdat ze zich niet volledig konden focussen op dat wat ze leuk vinden en goed kunnen: namelijk dat wat ze heeft doen besluiten ondernemer te worden. Veel ZP’s verzanden bijvoorbeeld in administratieve beslommeringen, stellen het factureren te lang uit (met alle gevolgen van dien!) of hebben geen idee waar te beginnen bij het schrijven van de websiteteksten.

Waarom zouden we ons niet richten op dat waar we goed in zijn en de rest aan anderen overlaten? Ik kan mijn dochter best helpen met haar huiswerk voor Engels, maar in het geval van wiskunde kunnen we daar beter iemand anders voor inschakelen. En ik wil op school best notuleren tijdens de ouderraadsvergadering of een goede-doelen-actie organiseren, maar het knutselen voor de sinterklaasversiering: dat kan ik toch beter aan een ander overlaten.

Volgens mij zouden we het als ZP ‘ers ook zo moeten doen. Ja, het kost misschien geld als je iemand anders vraagt je boekhouding te doen of je adressenbestanden te updaten en een mooi mailing te maken, maar het levert je extra tijd op die je weer kunt besteden aan andere dingen (het werven van nieuwe klanten?) en waarschijnlijk gebeurt de klus ook nog sneller en beter dan dat je er zelf op zit te zwoegen. En wie weet wat jij op jouw beurt de boekhouder of administratief ondersteuner kunt betekenen!


Monique Terlouw – Tikken & Meer Secretariaatsservice