Think out of the box
 
datum: 25 november 2015

Carmen
Mijn zoontje houdt ervan om dingen net even anders te doen dan de meeste kinderen. Laatst werd ik in de kleedkamer van de sportzaal door een andere moeder erop geattendeerd dat hij op een heel bijzondere manier zijn veters aan het strikken was. Maar grappig genoeg is zijn eindresultaat net zo goed als dat van de tradioneel gestrikte veters.
Voordat ik als zelfstandige aan de slag ging, werkte ik bij een grote fashion retailer. Op mij eerste werkdag werd ik begeleid door een jongedame die mij aan de hand van ontelbaar veel spreadsheets uitlegde wat mijn werkzaamheden waren. Elk van de spreadsheets bleek grotendeels dezelfde informatie te bevatten, dus ik vroeg haar waarom ze zo omslachtig te werk gingen. Het antwoord gaf me ronduit kippenvel: omdat ze het altijd al zo hadden gedaan. Een jaar later introduceerde het bedrijf gelukkig een interne workshop waarbij elke werknemer een bepaalde ‘value’ moest uitkiezen dat hij of zij actief moest uitdragen. En gelukkig stond in de keuzelijst ook de value ‘think out of the box’ genoemd.
Inmiddels timmer ik met mijn eigen bedrijfje al ruim drie jaar met succes aan de weg, maar de value ‘think out of the box’ is nooit uit mijn hoofd verdwenen. Blijkbaar heb ik het zelfs aan mijn zoontje doorgegeven. Ik denk dat de ondernemer anno 2015 vaker ‘out of the box’ zou moeten denken om succesvol te worden en te blijven. Het geeft jouw bedrijf iets extra’s, het maakt je onderscheidend als je kunt laten zien dat je de dingen net vanuit een ander perspectief kunt bekijken om op die manier net zulke goede, of misschien wel betere resultaten te behalen.


Door Carmen Meester, docente Spaans.
www.spaanslereninhoofddorp.nl