Ik heb geen tijd voor Facebook
 
datum: 16 december 2015

Monique Terlouw
Social media: we kunnen er niet meer omheen. Zeker als ondernemer niet. Toch kom ik regelmatig ondernemers tegen die social media niet of nauwelijks inzetten. Terwijl een platform als Facebook privé wel wordt gebruikt, is het aanmaken van een zakelijke pagina voor veel ondernemers nog een (te) grote stap. Jammer, want met weinig middelen kun je op bijvoorbeeld Facebook veel exposure genereren. Het kan zorgen voor naamsbekendheid en beter posities in Google.

Regelmatig hoor ik met name ZP’ers roepen: “daar heb ik geen tijd voor” of “ik heb geen idee wat voor berichten ik moet plaatsen” of “mijn doelgroep is niet actief op Facebook”. 
Facebook is enorm groot en (een deel van) jouw doelgroep is er vast ook te vinden. Een goede plek dus om ze met jou kennis te laten maken en in contact te komen door de updates die jij plaatst over jouw werk. Dat is dus hetgeen wat je post. Laat zien wat je doet, deel handige tips en nieuwsberichten die jouw (potentiele) klanten interessant zouden kunnen vinden. Aan de opkomst van sites als Pinterest en apps als Instagram is te zien hoe leuk mensen het vinden om foto’s te delen en naar foto’s van anderen te kijken. Foto’s lokken ook reacties uit en zijn snel en gemakkelijk te delen. Ook korte videoboodschappen doen het heel goed op Facebook en zorgen voor veel ‘views’.

Kortom: laat de bezoekers van jouw pagina zien wat je te bieden hebt. Zo creëer je vertrouwen, wat een goede start is van een samenwerking!

De tijdsinvestering blijf voor veel ondernemers de meest lastige. Ondanks de slimme mogelijkheden als het inplannen van berichten zul je toch moeten reageren op reacties die bezoekers achterlaten en regelmatig een nieuwe post moeten plaatsen. Niets is zo treurig als een pagina met een beperkt aantal volgers waarvan de laatste post al van enkele weken of zelfs maanden geleden is. In dit geval draagt het alleen maar negatief bij aan je bedrijfsimago.

Natuurlijk kun je het beheer van je zakelijke facebook pagina (net als andere social media) uitbesteden. Gezamenlijk wordt er een content plan gemaakt waarna deze berichten netjes in de afgesproken regelmaat geplaatst op jouw pagina.
Dus eigenlijk kun jij er nu ook écht niet meer omheen!

Monique Terlouw, Tikken & Meer secretariaatsservice