Terug naar overzicht
11 feb. 2016 - Meer klanten met Facebook

Trudy Pannekeet-2

Door Trudy Pannekeet

De themapresentatie van de avond werd deze keer verzorgd door Trudy Pannekeet. Zij kwam vertellen hoe je Facebook in kunt zetten om (nog meer) klanten te bereiken.

Trudy verrast haar publiek met het verzoek alle telefoons AAN te zetten en aan de buitenwereld te laten weten wat we aan het doen zijn “We zijn hier voor @zpnethaarlemmermeer op een locatie van @werkenindeburgemeester bij een presentatie van @TrudyPannekeet. Get social ☺”.

Facebook doe je er niet even bij 

Voordat je begint met social media voor je bedrijf is het belangrijk je te realiseren dat je het ‘er niet even bijdoet’. Velen hebben al een persoonlijke facebook-account en dat is leuk en gezellig, maar een zakelijk account vergt een andere aanpak. Het is hard werken en vraagt een lange adem.

Website up-to-date?

Daarbij moet je je realiseren dat social media geen doel op zich is. Social media is een tool om potentiële klanten te laten zien wie jij bent, en ze te verleiden naar je website te gaan om daar de actie te ondernemen die jij wenst. Uiteindelijk gaat het om jouw business, jouw omzet. Op jouw website kunnen ze intekenen voor jouw workshop, bellen voor een afspraak, inschrijven op jouw nieuwsbrief, etc. Zorg dus dat jouw website up-to-date is en dat de weg die mensen afleggen vanuit je facebook-pagina goed afgemaakt kan worden op je website. Ze staan immers al ‘binnen in jouw winkeltje’.

Voor diegenen die nog niet afgehaakt zijn na deze ‘strenge’ intro gaat de instructie van Trudy nu beginnen. In 4 stappen kun je de basis leggen voor een succesvolle zakelijke pagina.

Stap 1: Opzet van je zakelijke pagina:

  • Zorg voor een goede profielfoto en headerfoto waarbij je goed let op de uitstraling van je pagina. Bezoekers op je pagina scrollen vaak niet naar beneden. Net als in het echte leven gaat het ook hier om de eerste indruk. Je kunt evt met tekst in je header laten zien waarom men bij jou moet zijn. 
  • Vul je Info volledig in en gebruik daarbij woorden waarop je goed gevonden kunt worden in facebook, maar ook in Google (SEO). Gebruik synoniemen. Vraag ook gewoon eens om je heen welke zoekwoorden men zou gebruiken voor jouw business. 
  • Zorg voor een Actie-button (Call-to-Action) en apps voor meer interactie naar bijv. je website, activeer de app ‘recensies’ en vraag mensen hun (positieve ☺) mening achter te laten.

Stap 2: Content

  • Verzamel je teksten, tips, filmpjes, ideetjes voor wedstrijdjes, blogideetjes, quotes, FAQ, etc. 
  • Maak overzicht gebeurtenissen (data van beurzen, mijlpalen, feestdagen, etc)
  • Zet al die content in een planning (contentkalender). 
  • Bedenk steeds of dit interessant is voor jouw doelgroep “Wat vindt ‘Truus’ ervan?” ☺ 

Maar wie is Truus? 

Truus is een ijkpersoon, die staat voor je doelgroep. Soms is het lastig je vast te houden aan je doelgroep. Het kan dan helpen om je doelgroep meer in detail te omschrijven en het zelfs als een persoon te zien en deze persoon een naam te geven. In dit geval dus Truus. 

  • Niet te veel reclame. Pas de 80/20 regel toe: 80% waardevolle content – 20% reclame (jezelf/je product promoten)
  • Content kan ook een aanbieding zijn of event (gratis) Valt meer op dan een bericht. Let er wel op dit actief te delen, anders ziet men het nog niet. Delen kan o.a. in groepen of naar individuele personen. 
  • Je kunt berichten voor langere periode inplannen. Maar zorg wel dat je elke dag reageert op de reacties op de berichten (customer care)
  • Zorg ook dat je andere bedrijven/locaties tagt in je tekst @naam
  • Als je een wedstrijd wilt doen: geen Like, share & win: In het reglement van facebook staat: “Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties”. FB houdt hier dus niet van. Het is daarom slecht voor je edgeranking. Je kunt beter een actie doen zoals bijv.: ‘Wie gun jij (jouw product) en waarom’ Dan gaan anderen hun vrienden taggen en kom legaal op hun tijdlijn terecht. Bovendien krijg je op die manier meer kwalitatieve fans en minder vervuiling van je bestand. 

Stap 3: Publiek opbouwen

  • Nodig je facebook-vrienden uit die echt geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf
  • Nodig je klanten uit
  • Wees actief in groepen (niet met reclame!) 
  • Wees actief op andere pagina’s (niet met reclame!)
  • Vraag je ‘likers’ je bericht/blog te delen
  • Organisch bereik neemt af. Ga adverteren. Je kunt dan heel gericht je doelgroep samenstellen. En het kost relatief weinig.

Stap 4: Evalueren en bijsturen

Check heel regelmatig je statistieken. Daar leer je enorm veel van. Kijk o.a. hoe je berichten scoren op facebook, hoe laat je fans online zijn. Kan per dag verschillen. Pas daar je activiteiten op aan. 

 

Conclusie:

  • Ga gewoon beginnen, maar maak wel een lange termijnplan.
  • Neem elke dag even facebooktijd!
  • Deel je passie en zie je relatiebestand groeien.

 

Als je het toch lastig vindt meer fans te krijgen, neem dan vrijblijvend contact op met Trudy (te vinden op www.facebook.com/TrudyPannekeet). Zij kan je helpen met je marketing en social media vragen. Haar telefoonnummer is 06 238 728 35.

 

Terug naar overzicht