Terug naar overzicht
10 mrt. 2016 - Personal Branding

Sippy
Deze avond werd de themapresentatie verzorgd door Sippy Zwalua van Leiderschap in loopbaan. Het onderwerp was Personal Branding.

Wat is Personal Branding?

Personal Branding is een diepgaande en creatieve aanpak om jezelf en je bedrijf op een authentieke manier te presenteren (als merk) en bij anderen een beeld op te roepen dat aansluit bij je wensen, talenten en ambities.

Voorbeelden van beelden dat een merk op kan roepen zijn:

  • Knusheid, gezelligheid en vriendelijkheid bij merken als Douwe Egberts, Libelle en Verkade
  • Gewoon en bereikbaar zijn wordt uitgestraald door o.a. HEMA, SNS-Bank en Kanis & Gunnink.
  • Slimme en eigentijdse vormgeving past bij IKEA, Apple en Smart.

Je kiest meestal voor een bepaald merk als je je "thuis" voelt bij het beeld dat het uitstraalt.

Waarom Personal Branding?

Kleine en grote bedrijven kunnen zich dankzij Personal Branding onderscheiden in de markt en daarmee concurrentievoordeel behalen. Als je je duidelijk weet te profileren voorkom je dat je een grijze muis wordt. Dit profileren is een belangrijk onderdeel van je acquisitiestrategie.

Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken veel mensen aan. Ze kunnen zich gemakkelijker identificeren met zo'n persoon en ze weten vooraf beter wat ze van zo iemand kunnen verwachten.

Personal Branding vertelt ook wie je bent, wat je doet en waarin je je eventueel onderscheid. Daardoor beïnvloed je de manier waarop anderen over je denken. Als je je onderscheid van de massa is de kans groter dat mensen (klanten) je weten te herinneren.

Ook geeft (nadenken over) Personal Branding focus aan je professionele ontwikkeling.

Hoe geef je jouw Personal Branding vorm?

De belangrijkste regel hierin is: Ken jezelf, wees jezelf.

Zorg dat je persoonlijk merk gebaseerd is op je sterktes, talenten, vaardigheden, passies en waarden. Het formuleren hiervan gebeurt tijdens de brainstormfase en kost veel tijd. Om je een beetje op weg te helpen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wie ben je?
  • Wat zijn je belangrijkste waarden?
  • Wat geeft je energie?
  • Waar weet je veel van?
  • Wat heb je te delen met de wereld?
  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat maakt dat mensen met jóu in zee zouden willen gaan?

Daarnaast is het goed om je te bedenken welke doelen je wil bereiken, en wie je doelgroep is. Mocht je er dan nog niet uit komen laat je dan inspireren door (vak)literatuur, websites of mensen om je heen.

Bedenk wat je klant wil

Als je niet helemaal scherp hebt wat jouw doelgroep van je verwacht, vraag het dan gewoon! En luister naar het antwoord.
Hierdoor kom je te weten wat je klant wil, met welke vragen hij/zij rondloopt en welke problemen op zijn/haar pad komen. Behandel deze zaken in bijvoorbeeld een blog, vlog, in twittertips, op LinkedIn of op andere plaatsen waar je je potentiële klanten tegen zou kunnen komen.

We gaan langzaam over van het informatietijdperk naar de belevingseconomie. Verbinding en beleving worden steeds belangrijker. Je kunt hier op in springen door gebruik te maken van schoonheid en gevoelsmatige betekenis bij het vormgeven van je Personal Branding. Voorbeelden van mensen/bedrijven die dit goed hebben aangepakt zijn bv: Annemarie van Gaal ( Nederlandse ondernemer, investeerder, auteur en televisiepersoonlijkheid), Stephen Covey (Amerikaans auteur. Hij schreef onder andere de bestseller The Seven Habits of Highly Effective People (De zeven eigenschappen van effectief leiderschap), de Bijenkorf of, dichter bij huis in Burgerveen, Rozen en Radijs.

Ga erop uit en laat jezelf zien

Durf je expert-status te claimen. Veel klanten zijn op zoek naar iemand met kennis van zaken, iemand die ze kunnen vertrouwen en waar ze hun probleem neer kunnen leggen. Toon dat jij degene bent die die kennis bezit. Geef een lezing, organiseer of neem deel aan evenementen, schrijf een (e-)boek of laat je interviewen door de pers.

"Talk the talk, walk the walk". Draag je merk overal uit. Op je website, op fora, social media, netwerkbijeenkomsten, verjaardagen etc. Dit bevordert mond-tot-mond reclame. Hoe meer mensen je kennen, hoe groter de kans dat er iemand tussen zit die op zoek is naar jouw bedrijf.

Wees scherp op je merk. Je blijft niet stil staan (als het goed is). Zorg ervoor dat je merk zich met je mee ontwikkelt. Neem het regelmatig onder de loep en kijk of en zo ja, waar, het bijgesteld moet worden.

Wees aardig

Of zoals Albert Einstein het zei "Try not to become a person of success, but rather try to become a person of value".
Probeer zoveel mogelijk te delen, te geven, te complimenteren en te helpen. Naast dat het jezelf een goed gevoel geeft als je mensen oprecht bij kunt staan, versterkt het je netwerk. Het is een goede methode om jezelf en je expertrol te laten zien. 
Pas echter wel op dat je geen gratis dienstverlener wordt. Hou het evenwicht goed in de gaten!

Kansen zien en pakken

Ga uit je comfortzone! Wacht niet tot je toevallig een kans krijgt om te laten zien waar je voor staat. Grijp ze actief aan!

Kijk elke dag even rond op internet en de social media en check dan op zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Zo vindt je sneller zaken waar mensen mee zitten. Waar wordt over geklaagd, waar houden mensen zicht mee bezig en welke vragen stellen potentiële klanten? Kijk of je hier eventueel direct op in kunt springen, en hou het anders in gedachten voor een moment dat je er wel wat mee kunt.

Blijf ook jezelf en je vakkennis ontwikkelen. De wereld om je heen staat ook niet stil, dus je moet meegroeien om bij te blijven.

Geduld

Personal Branding is vooral heel veel zaaien en dan pas oogsten. Ga niet voor snelle winsten maar laat jezelf zien en wees aardig (zie hierboven). Zoek en probeer en wie weet wat het je kan opleveren. Er komt een moment waarop de eerste klant zich aandient.

Extra tips voor internet

  • Zoek jezelf op op internet (er zijn verschillende zoekmachines zoals Google, Yahoo, Ecosia, Ilse (en nog heel veel meer)
  • Bedenk hoe je over wil komen en kijk kritisch hoe je overkomt op bv. Facebook en LinkedIn
  • Kijk regelmatig naar andere websites (op jouw vakgebied) als voorbeeld en om bij te blijven
  • Update je eigen website regelmatig om goed te blijven scoren bij het zoeken]
  • Bekijk je website ook eens op een telefoon of tablet. Ziet hij er dan ook goed uit?
  • Zet verhalen en/of ervaringen van je klanten op je website. Hiermee deel je hun beleving
  • Geef een gratis e-book weg (ook handig om gratis e-mailadressen te verzamelen voor je evt. nieuwsbrief)

De groei van je Personal Brand

  • Blijf continu je vakkennis ontwikkelen
  • Ontwikkel je interpersoonlijke vaardigheden (de vaardigheden waarmee je andere kunt overtuigen en waardoor je acceptatie en je doelen bereikt
  • Hoe meer ervaring je opdoet, hoe meer je op zoek kunt gaan naar de essentie van je vak en je dienstverlening. De zaken worden simpeler voor je -> minder is meer!

Creatief

Om voor jezelf een aantal zaken beter op een rij te kunnen zetten gaf Sippy iedereen de volgende opdracht:

  1. Teken de omtrek van je hand met gespreide vingers op een vel papier
  2. Geef aan bij je:
    Duim: Waar ben je goed in?
    Wijsvinger: Waar wil je naar toe?
    Middelvinger: Wat maakt jou uniek?
    Ringvinger: Waar ben je trouw aan?
    Pink: Wat ga je inzetten om je doel te bereiken?
    Handpalm: Welk symbool past bij jou?
  3. Deel dit vervolgens met iemand anders.

Door samen over de verschillende punten te praten kwam je tot een aantal verrassende inzichten. Je kunt dit eventueel ook thuis doen. Nadenken over wat je doet, en waar je voor staat werkt altijd verhelderend, ook als er even niemand in de buurt is waar je de resultaten mee kunt bediscussiëren.

Tenslotte nog een mooie afsluitende gedachte:
Personal Branding is geen oppervlakkige buitenkant, maar een interessante binnenkant.

 

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd contact met Sippy opnemen via de mail of telefonisch: 06-28 53 95 99

Terug naar overzicht