Terug naar overzicht
2 jun. 2016 - Pitchen

Wim Brik-2
Na de pauze kwam Wim Brik aan het woord. Hij kwam een workshop pitchen geven.

Als je een pitch wilt gaan houden moet je die opbouwen uit een aantal bouwstenen. Allereerst begin je met de voorbereiding. Begin te schrijven over alles wat je over je bedrijf wil en kunt vertellen. Hierbij is er geen beperking. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Door jezelf geen grenzen op te leggen schrijf je echt uit je hart en dat is precies wat nodig is voor een goede pitch.

De kans is klein dat te tekst die je zo op papier zet meteen geschikt is voor je verhaal. Zeer waarschijnlijk moet je nu gaan schrappen en termen gaan aanpassen aan het publiek waar je voor gaat spreken. Houd altijd goed voor ogen voor wie je staat, want niet iedereen begrijpt de vaktermen die in jouw beroepsgroep gebruikt worden.

3

Drie is een magisch getal in het pitchen. Gebruik niet meer dan drie items. Een voorbeeld hiervan is POR:

  • Probleem. Jouw aanstaande klant zit met een probleem waar je een product of dienst voor aanbiedt
  • Oplossing. Dit is de oplossing voor die klant
  • Resultaat. Laat de toehoorder weten welke resultaten je met je diensten of producten hebt bereikt.

Anders gezegd klinkt het zo:

  • Wie ben je?
  • Wat heb je te bieden (welke oplossing)?
  • Maak duidelijk waarom men alleen maar voor jou kan kiezen.

Een andere driedeling is de volgende (volgens Aristoteles):

  • Pathos: (Sympathie, Empathie) - Probeer sympathie op te wekken bij je toehoorders, je moet aardig gevonden worden
  • Logos: (Herkenning) - Geef duidelijk aan hoe je herkent kunt worden, waar je terug te vinden bent
  • Ethos: (Ethiek) - Bouw je verhaal op, richt je op je doelgroep

Het pitchen zelf

Zorg ervoor dat je je verhaal goed voorbereidt, en dat je het regelmatig (voor de spiegel) oefent. Als het niet goed in je hoofd zit loop je het gevaar dat je het door de zenuwen gaat verhaspelen of belangrijke punten vergeet.

Wim liet als voorbeeld een filmpje zien waarin een jonge webbouwer in de lift stond met Jort Kelder. Hij wilde zoveel ineens vertellen dat hij niet uit zijn woorden kwam, en dat wat hij vertelde zat zo vol vaktermen dat het niet voor de gewone man te begrijpen was.
Jort gaf hem tips en stuurde hem bij, en toen werd het ineens een stuk duidelijker wat hij nu eigenlijk wilde vertellen. Maar het was duidelijk dat deze jonge man niet geoefend had.

Niet al het publiek is zo geduldig als Jort in het filmpje. Daarom moet je zelf inzien wat de mogelijke zwakke plekken in jouw pitch zijn. Je krijgt vaak maar een kans om je verhaal te doen, en die moet je meteen benutten.

Verschillende soorten pitchen

  • De elevator pitch: de meest bekende pitch. Ooit ontstaan in Amerika toen een betrokken werknemer met een goed plan maar geen toegang kon krijgen tot de top van het bedrijf. Hij wachtte net zo lang bij de lift tot hij de hoogste baas in zag stappen. Hij glipte naar binnen en had ongeveer een minuut de tijd om zijn verhaal te doen voor de baas op de hoogste verdieping van het pand was.
  • Aanbestedingspitch: in deze vorm promoot je eerder een product of dienst dan een bedrijf. Het is je bedoeling om bij een (groep) geldschieter(s) financiĆ«n vrij te krijgen om de ontwikkeling of import van een (nieuw) product mogelijk te maken. Je vertelt in dit geval de pluspunten van het product en wat het de investeerders opbrengt als ze met je in zee gaan
  • Persoonlijke pitch: als ZP'er moet je soms eerder jezelf dan je product of bedrijf "verkopen". Dit doe je met een persoonlijke pitch.

Opdracht

Twee van de aanwezigen kregen een opdracht om een aanbestedingspitch te houden voor een nieuw soort zonnebrand. Ze pakten het allebei heel anders aan. Daarna vroeg Wim aan de overige toehoorders hoe de pitches waren overgekomen. Het was heel grappig om te zien dat verschillende mensen verschillende meningen hadden. De verhalen waren bij iedereen weer anders overgekomen. Dit is dus iets waar je rekening mee moet houden. 

Is het moeilijk om te pitchen

Veel mensen voelen zich gespannen als ze een pitch moeten houden, maar je kunt het trainen door het te oefenen. In eerste instantie thuis, in gedachten of voor de spiegel. Daarna kun je je pitch bijvoorbeeld binnen een vertrouwde groep uitproberen, bijvoorbeeld tijdens de bijeenkomsten van ZP-NET. Vraag dan ook feedback. Want door ervaringen te delen kun je je pitch verbeteren. Wees niet bang dat het mislukt. Mocht je een keer je tekst kwijt zijn dan was het evengoed een leermoment en weet je waar je voor de volgende keer aan moet werken. Zo word je zekerder van jezelf en voor je het weet sta je voor een compleet vreemd publiek vlekkeloos je bedrijf te promoten.

Terug naar overzicht