Terug naar overzicht
6 okt. 2016 - Drie keynotes

Deze avond hadden we drie specialisten uitgenodigd om een presentatie te geven over een interessant onderwerp uit hun vakgebied.

HelderTalent
VerhelderTalent

Als eerste kwam Joyce van der Poel aan het woord van VerhelderTalent. Zij legde uit dat ze, samen met VĂ©ronique Wanst, begin dit jaar haar bedrijf was gestart. Zij richten zich op de ontwikkeling van de persoon door hem/haar inzicht te geven in zijn/haar talenten, competentie en drijfveren. Talenten zitten in je, maar competenties kun je in de loop van je leven verwerven. Als je je bewust bent van wat je kunt en weet, kun je leren hoe je dit kunt communiceren naar je opdrachtgever of klant.

Het is belangrijker dat je jezelf leert te verkopen dan je product. Jij bent immers de meerwaarde van je bedrijf, jij maakt het verschil.

In de workshop wil VerhelderTalent een verkorte Businessboost geven.

MVO
MVOambitie.nl

Marcel Koopman en Lex de Kruif van MVOambitie.nl kwamen als tweede aan de beurt. Zij hebben zich tot doel gesteld om het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) beter op de kaart te zetten. Ze noemden diverse voorbeelden van gifschandalen, olielekken en sjoemelsoftware waarbij duidelijk was dat die bedrijven niet echt bezig zijn met het milieu en het welzijn van de mensen. Als je kunt aantonen dat je MVO belangrijk vindt zullen banken eerder geneigd zijn om met je in zee te gaan, en heb je kans dat klanten eerder voor jou kiezen dan voor een concullega die dat niet kan aantonen.

MVOambitie.nl wil in hun workshop een aantal bedrijven die zich daarvoor aanmelden "doorlichten" en ze advies geven op welke vlakken ze hun MVO kunnen verbeteren. Hierbij komen voldoende tips langs waar de andere aanwezigen ook wat aan zullen hebben.

Roland Smit
Steyn & Allberg

Roland Smit is een zelfstandige verkooptrainer die in franchise is aangesloten bij Steyn & Allberg. 

Hij begon met drie vragen:

  • Wie wil er meer klanten?
  • Wie wil er meer verdienen per klant?
  • Wie wil dat zijn klanten ook weer terugkomen?

Logischerwijs werden er vele handen opgestoken.

Het blijkt uit Amerikaans onderzoek dat van de nieuw opgerichte bedrijven 40% na een jaar alweer is gestopt. Na 10 jaar is er zelfs nog maar 4% over. Dit komt vaak omdat de ondernemers goed zijn op hun eigen gebied, maar vergeten te ondernemen. Je kunt het beste product hebben of het beste advies geven, maar je moet daarbij er wel aan denken dat je ook geld moet verdienen.

De grootste fout die er gemaakt wordt is dat men in het begin te veel geld uitgeeft bij het opstarten van het bedrijf. Hierdoor is er te weinig cash om door te kunnen zetten. Ook een gebrek aan aandacht voor klanten en/of personeel komt vaak voor.

Het verschil tussen een gewone ondernemer en een topondernemer is dat een topondernemer dingen doet die anderen niet willen doen. Als voorbeeld noemde Roland Thuisbezorgen.nl. Een student die in het begin moest leuren om zijn idee aan de man te kunnen brengen en nu, na vier jaar, met zijn bedrijf naar de beurs ging (waarde 1,75 miljard...) 

Acquisitie is niet alleen nieuwe klanten of opdrachten verwerven, maar ook binnenkomen en binnen blijven bij de klant. Dit kan op vele manieren.

(Zakelijk) succes is een doe-activiteit! Je moet daarbij denken als een boer. De oogst komt niet vanzelf. Een boer is daar ruim een half jaar mee bezig. Denk aan onderhoud aan materiaal, het voorbereiden van het land, het zaaien, wieden en beregenen van de planten. Alleen met aandacht en zorg zal de oogst goed zijn. Dat geldt ook voor de ondernemer. 

In de workshop gaat Roland dieper in op het hoe en wat van acquisitie.

De stemming

Aan het eind van de avond koos de meerderheid voor een uitgebreide workshop van Roland Smit.

Deze zal plaatsvinden op donderdagavond 20 oktober in De Burgemeester, Burgemeester Pabstlaan 10 in Hoofddorp. Klik hier voor meer informatie. Wil je je meteen aanmelden, klik dan hier

Terug naar overzicht