Terug naar overzicht
26 jan. 2017 - Mindfulness en Administratie & Belastingen

Tijdens de bijeenkomst van 26 januari stonden twee presentaties op het programma. Voor de pauze hield Peggy Carbière van Inneryou haar bedrijfspresentatie. Ze schreef zelf een samenvatting:

Peggy
"Inneryou

Mijn presentatie startte met een overzicht van wat er in mijn praktijk Inneryou allemaal gebeurd.
Ik leef een inspirerend leven als counselor, coach, healer en mindfulness trainer. Mijn passie ligt bij mensen zoals jij waar ik mij mee kan verbinden en kan helpen om een persoonlijke weg te bewandelen die leidt naar bewustwording en het tot bloei laten komen van je diepste verlangens en wensen.
Als trajectcoach werk ik ook bij het RIWB-kam in Haarlem waar ik vrijwilligers met een psychosociale en psychiatrische achtergrond help. Daarnaast coach ik hulpverleners met behulp van Mindfulness en de methodiek Systematisch Rehabilitatie gericht Handelen. Ook sta ik als counselor geregistreerd bij de Alvleeskliervereniging Nederland om mensen met chronische pancreatitis en alvleesklierkanker te begeleiden.
 
De presentatie ging vooral over Mindfulness die ik zowel als groepstrainer begeleid en individueel.
De groepstraining is bij het LiveLife&danceCenter in Hoofddorp en alle individuele sessies zijn in Vijfhuizen
Ik vertelde wat er in de training zoal aan bod komt en wat  Mindfulness is:
 
   Wel     Niet
  • Leren omgaan met spanningen
  • Mindfulness is een manier van leven
  • Bewust worden wat er zich in het hoofd afspeelt
  • Een manier om in vrijheid keuzes te maken
  • Het is geen ander woord voor ontspanning
  • Geen Religie of geloof
  • Het is niet om je hoofd leeg te maken
  • Het is geen manier om jezelf onder controle te krijgen
 

Mindful zijn is het met je aandacht volledig aanwezig zijn in dit moment en hoofd en hart verbinden. Een ander woord voor Mindfulness is aandachtstraining. Je bent vriendelijk en mild aanwezig in het moment. Je hebt daarbij geen oordeel over jezelf. Dat klinkt makkelijk maar blijkt in het dagelijks leven heel lastig te zijn.

Helaas kunnen we niet allemaal mindful zijn. Iedereen kent het wel: momenten waarop onze aandacht ‘even’ weg is. Zoals wanneer je in de auto rijdt en met je gedachten heel ergens anders bent. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van niet mindful zijn. En iedereen zal zich er in herkennen. Dit noemen we ook wel functioneren op de automatische piloot.

Inneryou

Op de automatische piloot kunnen je gedachten stress en onrust tot gevolg hebben. Het bewust worden van de automatische piloot helpt je effectiever en vitaler te worden.

Mindfulness is eigenlijk training van je aandachtspierDoor je aandacht te trainen kan je effectiever omgaan met stressvolle situatie in je dagelijkse leven. Een ontspannen en helder waarnemingsvermogen is gunstig bij alles wat je doet en meemaakt.

Aan het eind van de presentatie zijn er nog wat voorbeelden uit de praktijk genoemd van wat de training voor jou kan betekenen in je dagelijks leven."
 
Heeft Peggy haar verhaal je geïnspireerd, kijk dan ook eens op haar website: www.inneryou.nl

Na de pauze vertelde Anja Straathof van Proson Administratie & Belastingen wat meer over administratie en belastingen.
 
Anja Straathof
Administratie en Belastingen
 

Als je een onderneming hebt is het heel belangrijk dat je je administratie goed op orde hebt. Dat doe je niet voor de belasting, maar vooral voor jezelf. Zo houdt je een goed overzicht over je activiteiten en inkomsten, en weet je steeds waar je aan toe bent.

 
Maar hoe richt je een goede administratie in?
  • Zorg ervoor dat je op een of andere manier je boekhouding bij kunt houden. Dat kan met een boekhoudprogramma, maar daar betaal je over het algemeen voor. Als je een beetje handig bent kun je alles ook prima in een Excel-bestand bijhouden. Of je besteed het uit zodat je alleen je bonnetjes maar hoeft te bewaren en op tijd in te leveren.
  • Houd een accurate urenregistratie bij. Je hoeft niet alleen de echte gewerkte uren te schrijven, maar je mag ook de tijd die je bijvoorbeeld besteedt aan het opzetten van je website, het bijwonen van netwerk-bijeenkomsten of de tijd die je met je administratie bezig bent noteren.
  • Registreer de zakelijk gereden kilometers
  • Neem zo snel mogelijk een zakelijke bankrekening. Dit houd je administratie zuiver omdat zakelijke en privé-betalingen dan gescheiden blijven.
  • Houd je agenda bij en noteer alle zakelijke afspraken
  • Neem de bewaarplicht in acht. Je moet niet alleen je bonnetjes, maar ook je agenda(s), bankafschriften, offertes en afspraakbevestigingen tot zeven jaar terug kunnen overleggen als de belastingdienst komt controleren. Zorg er daarom voor dat je aan het eind van elk jaar afdrukken maakt van documenten die niet oneindig online beschikbaar blijven zoals Google-agenda en bankafschriften.
Zakelijke kosten
 

Wat zijn zakelijke kosten? Een ezelsbruggetje is door jezelf af te vragen of je die kosten ook gemaakt zou hebben als je geen eigen bedrijf had gehad. Je kunt hierbij denken aan representatiekosten en relatiegeschenken, werkkleding (met logo, die je niet voor privé draagt) en voedsel- en drank in horeca (de BTW hiervan mag je echter niet verrekenen). Persoonlijke verzorging en bijvoorbeeld "gewone" nette kleding mag je niet aftrekken.

Zijn kosten deels zakelijk deels privé (bijvoorbeeld als je nog een extra overnachting aan een congres plakt) dan moet je de kosten naar redelijkheid verdelen tussen zakelijk en privé. 

 
De BTW-aangifte
 
Als je zelf je aangifte doet moet je met een aantal zaken rekening houden:
  • De factuurdatum is leidend, zowel voor rekeningen die je zelf uitschrijft als voor ontvangen nota's. De BTW moet opgegeven worden in het kwartaal waarin deze datum valt.
  • In de aangifte moet je ook diensten waarbij de BTW verlegd is aangeven.
  • Als je diensten of producten levert buiten Nederland moet extra opletten met je aangifte. Lever je binnen Europa dan moet je naast de BTW ook een ICP aangifte (IntraCommunautaire Prestaties) doen. Zorg er in die gevallen voor dat het BTW-nummer van je klant ook op de factuur vermeld wordt. Dat BTW nummer heb je ook nodig voor de ICP aangifte.
  • Als je producten of diensten in het buitenland afneemt wordt daar over het algemeen geen BTW over geheven. Geef bij aankopen binnen de EU aan dat je een ondernemer bent en geef jouw BTW-nummer door aan de leverancier zodat er geen BTW wordt berekend. Bij de BTW aangifte moet je de BTW over de invoer/diensten uit het buitenland nog wel zelf aangeven als verschuldigde BTW bij rubriek 4a en 4b. Vervolgens kan je die bedragen ook meteen weer terugvragen bij de voorbelasting in dezelfde aangifte.
  • Vergeet niet, als je je aangifte hebt ingevuld, deze meteen uit te printen (of op te slaan op je computer). Is de aangifte eenmaal afgesloten dan is dat niet meer mogelijk en moet je een aanvraag bij de belastingdienst doen.
  • Als je gedurende het hele jaar minder dan € 1345,-- BTW af moet dragen kun je de Kleine ondernemersregeling toepassen. Dat betekent dat je vrij wordt gesteld van BTW afdracht. Zit je tussen de € 1345,-- en € 1883,-- dan mag je volgens een bepaalde berekening minder terug betalen. 
  • Heb je een fout gemaakt met de BTW-berekening (factuur vergeten o.i.d.) dan kun je verrekeningen (=suppleties) kleiner dan € 1000,-- bij het eerstvolgende kwartaal meenemen. Alleen aanpassingen van het vierde kwartaal kun je beter niet verrekenen met het eerste kwartaal van het nieuwe jaar, omdat het dan een ander boekjaar betreft. In dat geval kun je een apart formulier op de website van de belastingdienst downloaden.

Auto van de zaak

Het is niet eenvoudig om te zeggen wat voor jou voordeliger is, een auto van de zaak of je zakelijke kilometers rekenen. Maak daarom vooraf een berekening op basis van een schatting van de kilometers, de kosten en de onderstaande punten:

  • Schaf je een nieuwe auto aan of wordt het een 2e hands (in het laatste geval heb je minder afschrijving)
  • Bedenk dat de bijtelling voor privé gebruik wordt berekend over de cataloguswaarde (= nieuwwaarde inclusief BPM en BTW). Dus zelfs als je een relatief goedkope 2e hands auto koopt van een duur merk zal de bijtelling hoog zijn.
  • Is er BTW betaald bij de aanschaf van de (2e hands) auto? Als de handelaar de auto van een particulier heeft teruggekocht, berekent hij geen BTW door. Dit is van invloed op de correctie BTW bij privé gebruik (2,7 versus 1,5%)

Je kunt er ook voor kiezen dat je de auto privé aanschaft, maar voor de BTW zakelijk houdt. Je bekijkt dan aan het eind van het jaar in welke verhouding je de auto hebt gebruikt en deze verhouding gebruik je dan ook om de BTW over de kosten te verrekenen. Je moet dus wel goed alle bonnetjes bewaren.
Als de verhouding niet goed te berekenen valt kun je BTW aftrek doen met een correctie van het forfait 1,5%.
Kosten van woon-werkverkeer zijn voor de BTW privé en kun je dus niet zakelijk aftrekken.

Je kunt een zakelijke auto inbrengen bij de start van een onderneming of bij de aanschaf van een nieuwe auto. Een auto uit het bedrijf onttrekken en terugbrengen naar privé is echter niet (zomaar) mogelijk.

Investeringsgoederen
 
Als je producten aanschaft die duurder zijn dan € 450,-- exclusief BTW dan geldt dat als een investering. Deze kosten mogen niet in een keer van de winst worden afgeschreven. De belasting gaat ervan uit dat het artikel (minstens) 5 jaar meegaat, en wil dat je de kosten hiervoor dan ook in 5 jaar verrekend met 20% van de aanschafwaarde per jaar.
Ben je een starter, dan mag je echter de eerste drie jaar van je onderneming willekeurig afschrijven. Hierdoor kun je je winst drukken, hoef je minder belasting te betalen, en heb je meer geld over voor verdere investeringen.
Heb je binnen een jaar voor meer dan € 2300,-- aan investeringen gedaan dan kom je in aanmerking voor 28% investeringsaftrek. Het kan dus voordelig zijn om, als je al een flinke aanschaf hebt gedaan in een jaar (bv € 2000,--) een geplande aankoop van 300 euro of meer nog in hetzelfde jaar te doen.
Verkoop je echter een product (bv een bestelbus) waarover je aftrek hebt gekregen weer binnen 5 jaar na aanschaf, dan moet je een desinvesteringsbijtelling van 28% betalen.
 
De jaarstukken, waar moet je aan denken?
 
Zorg dat je aan het eind van het jaar je boekhouding goed op orde hebt, dat scheelt je een hoop werk. Vergeet niet je afschrijvingen te verwerken (zie hierboven), verreken je BTW, kijk of je misschien nog een suppletie moet doen en dien die zo nodig in.
Controleer of de waarden in je boekhouding overeenkomen met de werkelijke waarden: komt het banksaldo overeen met wat er op je afschriften staat en is je eventuele voorraad actueel?
Neem ook je overloopkosten mee: omzet die je nog moet factureren, kosten die je nog moet betalen en bedragen die je al vooruit hebt betaald op het volgende jaar moeten bij het goede jaar geboekt worden.
 
Als je dat allemaal op een rijtje hebt, wil de belasting dat je hierop nog diverse correcties doet:
  • Voor het privé gebruik van de auto
  • Een forfait van representatiekosten, voedsel en drank (etentjes mogen bv maar voor 80% (2017) zakelijk worden gerekend, de rest is privé)
  • Geldboetes zijn fiscaal niet aftrekbaar, dus voor het bepalen van de fiscale winst deze posten bijtellen.
  • De investeringsaftrek moet verwerkt worden (zie hierboven)
  • Daarna gaat de zelfstandigen- en startersaftrek van resp. € 7280,-- en € 2123,-- er af. De startersaftrek mag slechts 3 jaar toegepast worden.
  • Dan mag je nog een MKB vrijstelling rekenen van 14%
  • Het bedrag wat daarna overblijft is je belastbaar resultaat.
Aanslagen inkomstenbelasting (IB) en premie zorgverzekeringswet (ZVW)
 
De voorlopige aanslagen die je in 2017 ontvangt voor de IB en ZVW zijn gebaseerd op de aangiften van 2015. Als ondernemer betaal je zelf de premie voor de zorgverzekeringswet (5,4% over max. € 53.697,-- in 2017)  over het belastbaar bedrag na de zelfstandigenaftrek.
Had je in 2015 nog geen bedrijf dan is het aan te raden dat je een voorlopige aanslag voor dit jaar aanvraagt, of dat je gedurende 2017 zelf reserveert voor de te betalen inkomstenbelasting en premie zorgverzekeringswet. Denk bij het schatten van je inkomsten ook aan eventuele toeslagen.
Draai je een jaar verlies en kan je het in het jaar zelf niet verrekenen met andere positieve inkomens in box 1, dan kan dat verlies verrekend worden met 3 voorafgaande jaren of in de 9 jaar die nog volgen. Heb je niet genoeg verdiend om de volledige zelfstandigenaftrek te kunnen benutten, dan mag je het "restant" ook nog in de 9 jaar daarna meenemen.
 
AOV en pensioensvoorziening
 
Je mag de premies voor de AOV aftrekken voor je inkomstenbelasting. Pensioen kun je op verschillende manieren opbouwen. Zo kun je elke maand een bedrag storten op een geblokkeerde bankspaarrekening. Met het gespaarde bedrag koop je, bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, een lijfrente die elke maand een bepaald bedrag als pensioen uitkeert. Je kunt ook meteen bij een verzekeraar een lijfrente regelen. Er bestaat ook een mogelijkheid van Fiscale Oudedag Reserve (FOR) in de onderneming, maar dat is in feite een uitgestelde belastingbetaling, en wordt ten zeerste afgeraden.
Laat wel de jaar- en reserveringsruimte berekenen zodat je weet wat je maximaal (fiscaal aftrekbaar) kan storten.
 
Heb je nog vragen, neem dan contact op met Anja.
 
Terug naar overzicht