Terug naar overzicht
3 nov. 2015 - Social Media

Er was weer een mooie groep mensen bij elkaar gekomen om de presentatie van Trudy Pannekeet over Social Media te komen aanhoren.

Voor de pauze werden nog een aantal vragen gesteld die het delen zeker waard zijn:

  • Roel Cremer van Werkdenkers vroeg zich af of er belangstelling is voor een Europees uitwisselingsprogramma onder onze leden. Je maakt hierbij kennis met andere ondernemers in het buitenland en je ziet hoe zij hun zaken aanpakken. Hier kun je van leren, je verbreedt je netwerk en je ziet wat er allemaal mogelijk is binnen de EU. Het project wordt georganiseerd door de Erasmus Universiteit in Rotterdam en er is een subsidie van € 10.000,-- mogelijk. De enige kosten die je zelf moet maken zijn die voor vervoer en verblijf. Het is de bedoeling dat je minimaal 1 maand en maximaal 6 maanden bij een ondernemer in het buitenland verblijft.
    De doelgroep zijn ondernemers die net zijn gestart (max. 3 jaar bezig). Kijk voor meer informatie op de website van de Erasmus Universiteit www.erasmus-entrepreneurs.eu .
  • Glen vroeg de aanwezigen of er al dan niet animo was voor bepaalde onderwerpen die mogelijk aan bod kunnen komen tijdens onze bijeenkomsten in Floriande. Genoemd zijn: 
    • Verkooptraining
    • Opstarten financiële administratie
    • Bouwen eigen website
    • Tekstschrijven + bloggen
    • Acquisitie
    • Maken van een ondernemingsplan
    • Netwerken
    • Huisstijlontwikkelingen
    • Contracten, algemene voorwaarden
    • Financiering, verzekeringen, pensioenen/auto
    • Vergunningen
    • Huisvestingen

Trudy
Na de pauze kwam Trudy Pannekeet aan het woord met haar presentatie over social media.

Waarom Social Media?

Als bedrijf kun je Social Media inzetten om je (potentiële) klanten (beter) te benaderen. Zij zitten er al, nu jij nog!
Op social media kun je op een goedkope manier kennisdelen en je naamsbekendheid verhogen. Als je verwijzingen naar je website opneemt in je posts zal ook het aantal bezoekers op je site toenemen.

Waar moet je op letten?

Wat zijn de valkuilen waar je mee te maken krijgt?

  • Als je geen goed plan hebt zul je niet weten waar je moet beginnen
  • Je probeert social media te gebruiken voor de harde verkoop
  • Je deelt teveel reclame (je kunt beter kennis delen)
  • Je verwacht te snel resultaat
  • Je vergeet naar je website te verwijzen
  • Je reageert niet op gesprekken (toont geen betrokkenheid met potentiële klanten)
  • Je plaatst onregelmatig berichten
  • Je berichten zijn afgeschermd waardoor niet iedereen ze kan lezen
  • Je houdt je resultaten niet bij, waardoor je niet weet welke posts het meest succesvol zijn

Je Social Media 7-Stappenplan

  1. Bepaal je doelstelling. Wat wil je wanneer bereikt hebben?
  2. Bepaal wie je klant is
  3. Maak een goede beschrijving van jezelf en je bedrijf en zet er een goede foto bij
  4. Zorg dat je profiel op alle media waarop je actief bent volledig ingevuld is. Gebruik op elk platform dezelfde foto. Dit verhoogd de herkenbaarheid.
    Maak op Facebook een zakelijke pagina voor je bedrijf aan.
  5. Maak een lijst van al je materiaal, teksten, filmpjes etc die als content kunnen dienen.
  6. Etaleer je "sociale bewijsmateriaal" waar mogelijk
  7. Beginnen maar!

Begin rustig. Zoek mensen op die je kent of interessant voor je kunnen zijn en stuur ze een vriendschapsverzoek. Er zijn ook groepen van mensen in hetzelfde vakgebied als jij. Sluit je daar bij aan.
Luister en observeer en wees aardig. 

Hoe vaak ga je posten?

Op Facebook kun je zien op welke uren de meeste van je volgers online zijn. Speel daarop in. Stuur minimaal een, maximaal vier berichten op een dag en reageer op berichten van anderen. Doe dit elke dag, ook in het weekend. Als je niet duidelijk hebt wanneer je de meeste van je volgers bereikt, test dan eens verschillende tijdstippen uit.

Je kunt een zgn. Content-agenda opstellen met wanneer je op welk medium welk bericht wil posten. Hierdoor garandeer je continuïteit en kun je ook verwijzen naar andere media.

Do's & Don'ts

Facebook

Do's:

  • Post regelmatig (gem. 2x per dag)
  • Bewerkstellig interactie (bv doorklikken naar je website)
  • Reageer op reacties
  • Maak het beeld aantrekkelijk door gebruik van afbeeldingen
  • Gebruik filmpjes (direct in Facebook)
  • Laat op andere (relevante) pagina's reacties achter (met link)

Don'ts:

  • Je mag een prijsvraag op je pagina zetten, maar maak er geen like,share & win van.
  • Deel geen content van een ander zonder er zelf commentaar aan toe te voegen
  • Link niet automatisch door naar Twitter
  • Verwijder niet zomaar negatieve berichten maar probeer een adequate oplossing te vinden
  • Gebruik geen hashtags

Twitter

Do's:

  • Tweet regelmatig (minstens 1x per dag)
  • Gebruik hashtags (#) maar niet meer dan drie
  • Zorg voor goede hashtags (check trending topics)
  • Kort je links af (scheelt karakters)
  • Plaatjes erbij trekken meer aandacht
  • Bedank als iemand je heeft geretweet
  • Maak lijsten aan
  • Bekijk je tijdlijn regelmatig met vreemde ogen

Don'ts:

  • Gebruik niet teveel reclame
  • Bedank niet voor het volgen
  • Stuur geen automatische berichten aan nieuwe volgers

LinkedIn

Do's:

  • Hou het zakelijk
  • Like & Share
  • Geef regelmatig relevant commentaar
  • Onderhoud je netwerk
  • Plaats regelmatig een vraag in een groep

Don'ts:

  • Gebruik geen hashtags
  • Connect alleen met mensen die je persoonlijk kent

Samenvattend:

Ga gewoon beginnen, luister, test, leer en ben aardig. Zorg voor regelmatige posts en deel je passie!

Heb je vragen? Stuur dan een mailtje aan Trudy, of zoek haar op op een van de social media.

Terug naar overzicht