Terug naar overzicht
19 jan. 2016 - Strategie met ballen

Theo Thomas
Tijdens de eerste reguliere bijeenkomst van 2016 werd de presentatie verzorgd door Theo Thomas "The Business Supporter". Zijn verhaal droeg de titel "Strategie met ballen"

Strategie is een wijze om te kiezen uit alternatieven.

De Ballen waren 7 flinke houten kralen aan een oranje koord. Drie grote en 4 kleine.

Keuzes maken

Stel, je loopt door een bos en het mooie rechte pad dat je voor jezelf hebt uitgestippeld wordt ineens versperd door een grote omgevallen boom. Wat doe je dan? Er gaat een paadje A rechtsaf en een paadje B linksaf -> de alternatieven. Welke kies je?
Om een juiste keuze te kunnen maken moet je meer weten over waar de paden heen leiden. Daar komt strategie bij kijken.

Iedereen moet keuzes maken, en vaak is het kiezen uit alternatieven, omdat je oorspronkelijke doel niet te bereiken is. Dat is erg moeilijk want een mens houdt van nature niet van veranderingen.

Iets doen... voor een ander... waar die ander wat aan heeft

Als je keuze iemand anders blij maakt dan heeft je actie waarde. Daar zijn drie dingen voor nodig:

Wat - Wie - Waarom

Dit zijn de drie grote houten ballen aan het koord, omdat dit het belangrijkste is wat je in je achterhoofd moet houden.
Als je met je eigen bedrijf een dienst of product levert (wat), moet je weten wie je doelgroep is (wie) en of deze doelgroep er ook wat aan heeft (waarom). Deze drie punten moeten bij elkaar passen. Je kunt bv. een rollator voor kleuters gaan bouwen, maar waarschijnlijk zijn ze blijer met een driewieler.

De "Wat - Wie - Waarom" is je bestemming. Daar moet je uiteindelijk naar toe.

Als je weet (in het bovenstaande voorbeeld van het bos) dat aan het eind van paadje A je auto staat kun je beslissen welk pad je gaat nemen. Wil je snel naar huis, dan is het A, ga je liever nog een rondje om, dan kies je B.

Als deze drie waarden met elkaar kloppen staan mensen voor je in de rij. Voorbeelden hiervan zijn bv artiesten, Apple en de game-industrie. Door je doelgroep te verkleinen kun je je klanten beter bedienen. 
En zorg ervoor dat je product of dienst aansluit bij de "waarom" van de klant, want anders gaat hij zijn heil ergens anders zoeken.

Hoe kom je op je bestemming?

Welke stappen moet je zetten om op deze bestemming te komen?

Ooit - Later - Kort - Nu

Dit zijn de vier kleinere ballen. Theo vertaalde ze als : Dromen... Plannen maken... Doen... Nu

Een goede oefening is om je voor te stellen hoe een willekeurig werkdag er over 7 jaar uit zou zien (Dromen). Schrijf dit op en herhaal dit ook regelmatig. Het is heel belangrijk dat je weet wat je wil, dan kun je daar je keuzes op baseren.

Zo kun je stappen nemen om dit mogelijk te maken (Plannen maken). Als je merkt dat je eigenlijk alles al hebt, heb je je droom te klein gehouden. Je mag best groot dromen. Door deze oefening regelmatig te herhalen stop je de dingen in je hoofd, zodat je er wat mee kunt. Daarom is het belangrijk om je dromen op te schrijven, zo wordt het beeld steeds duidelijker.

Passie

Passie is de kracht die je nodig hebt als het allemaal even tegen zit, maar je kunt het niet factureren. Je moet een soort evenwicht zien te vinden: als je iets alleen maar doet omdat het goed verdient, maar je voelt er niets bij, dan zul je het niet lang volhouden. Probeer in je droom passie te vinden om iets te doen waar de ander wat aan heeft.

Het Doen, de derde stap in het rijtje, is vaak het moeilijkst. Als je eenmaal weet wat er gebeuren moet, zul je stappen moeten zetten, maar je hebt vaak de neiging om dat uit te stellen. Je hebt het te druk, er staat nog zoveel op je to-do lijstje, je weet de juiste paden niet...
Maar als je een goede droom hebt, en je hebt reële plannen gemaakt, wordt het doen gemakkelijker. Het pad wordt duidelijker.

Nu

Je hebt op dit moment al dingen en contacten. Mensen die je misschien al een tijdje kent krijgen ineens een speciale waarde. Ze kunnen wat voor je betekenen.

Casus 1

Leo is 55 jaar en heeft een mooi bedrijf met een aantal werknemers dat handleidingen schrijft voor technische meetapparatuur. In de wereld is hij een van de vijf bedrijven die dat doet. Hij kwam bij Theo met de klacht dat de concurrenten steeds jonger werden en hun handleidingen steeds vaker digitaal en interactief op gingen zetten. Hij had geen zin om deze nieuwe trend te volgen en dacht er serieus aan om maar te stoppen met zijn zaak. Theo ging met hem in gesprek en stippelde een nieuw pad uit.
Nu helpt hij zijn klanten, waarvoor hij eerst de handleidingen schreef, om meetapparatuur te maken die geen handleidingen meer nodig hebben. In feite is alles hetzelfde gebleven, alleen het "Waarom" is veranderd. Zijn omzet is verdubbeld, zijn personeel is razend enthousiast en Leo voelt zich weer prima.

Casus 2

Bennie werkte in een computerbedrijf waar hij grote kasten in elkaar schroefde op de assemblage. Maar omdat de grote computers eruit gaan, kwam hij op een gegeven moment op straat te staan. Hij kon nog een tijdje terecht als helpdesk bij een ander computerbedrijf maar nadat zijn tijdelijk contract was afgelopen kon hij weer vertrekken. Omdat er geen vaste banen meer in zijn sector te vinden waren moest hij wat anders. Nu geeft hij drie avonden per week aan zo'n 25 ouderen in verzorgingstehuizen les in het gebruik van de iPad. De mensen betalen daar € 25,-- per avond voor en zijn reuze enthousiast. Er zijn zelfs ouderen die zelf niet eens een tablet hebben, maar wel eens wat anders willen dan weer een bingo-avond.

Casus 3

Herman was een accountmanager bij een drukkerij en deed dit werk al heel lang. Toch werd hij er tijdens een reorganisatie gewoon uitgegooid. Als je kostwinner bent in een gezin met kinderen, is dat heel vervelend, en de spanningen kunnen hoog oplopen. Toch besloot Herman voor zichzelf dat hij nooit meer een baan als accountmanager zou nemen, omdat hij er helemaal klaar mee was. Zijn droom was om iets in de zorg te gaan doen. Theo help hem (het traject loopt nog) met loopbaanstrategie.
Hij had per 1 januari een nieuwe baan als... accountmanager bij een drukkerij! Maar nu was het geen baan, maar stap 1 in zijn plan om verder te groeien. Op een dag, zo'n drie maanden later, kwam hij thuis met de mededeling dat hij een nieuwe baan had gevonden: weer accountmanager en weer bij een drukkerij, maar nu een die veel van zijn klanten had in het segment waar Herman later wilde gaan werken. Stap 2. Op deze manier kwam hij dichter bij het vuur.

Theo raadt startende ondernemers vaak ook aan om eerst een baan te zoeken, en van daaruit hun bedrijf op te zetten. Zo hebben ze meer tijd (en kapitaal) om hun droom werkelijkheid te maken.

Ten slotte

Theo brengt zijn ideeën over strategie met ballen op verschillende manieren aan de man. Door het geven van presentaties, workshops en cursussen. Maar hij is ook bezig met een boek, en binnenkort komt er zelfs een theatervoorstelling over.

Wil je meer weten over Theo Thomas, kijk dan op zijn website: strategiemetballen.nl

Terug naar overzicht