Terug naar overzicht
13 dec. 2016 - Drie keynotes

Dennis
Aan de slag met SEO en SEA

Als eerste kwam Dennis van Rooden van 2Convert aan bod over SEO en SEA, of, met andere woorden, je vindbaarheid op internet. Als je zichtbaarheid online beter wordt, wordt je sneller gevonden door nieuwe klanten.

Wat is SEO en SEA?

Als je een willekeurige zoekopdracht in Google doet zie je bovenaan meestal een aantal vinkjes met in een groen vlakje "adv" ervoor. Dit zijn betaalde Google-advertenties ofwel: SEA (Search Engine Advertising). Bij deze methode koop je zoekwoorden. Als iemand de combinatie invoert die jij hebt gekozen kom je (als je voldoende hebt betaald) bovenaan de lijst te staan. Je betaalt per klik: elke keer als iemand op jouw linkje klikt betaal je bijvoorbeeld € 0,50.

De linkjes die onder deze advertenties worden getoond worden gesorteerd volgens een bepaald algoritme van Google (of de zoekmachine waar je op dat moment mee werkt). Als je hoog wil scoren in de lijst zul je aan "Zoekmachine optimalisatie" of Search Engine Optimalisation (SEO) moeten doen.

De zoekmachines sturen dagelijks software-"robotjes" langs. Deze scannen je homepagina en volgen de linkjes die daar vermeld staan. De gevonden gegevens worden opgeslagen en aan de hand daarvan wordt je website geïndexeerd. Deze robotjes testen ook linkjes die naar jouw website verwijzen vanaf andere websites. Hoe belangrijker en drukker bezocht deze websites zijn, hoe hoger jouw website zal scoren.

Waarom aan de slag met SEO en SEA?

Als mensen iets aan willen schaffen begint 81% van de Nederlanders met een onderzoekje op internet. 90% gebruikt Google om iets op te zoeken. Tegenwoordig wordt er meer gezocht via mobiel dan via de gewone computer. Ook zoekt men steeds vaker naar lokale leveranciers.

Zoeken via Google is laagdrempelig en ingeburgerd. Voor de ondernemer is het dus belangrijk dat hij of zij daar zichtbaar is. Je moet de juiste boodschap voor de juiste doelgroep op het juiste moment weten te brengen. 91,5% van de zoekers komt niet verder dan de eerste pagina van Google. Als je dus voor een goede SEO zorgt kan je dat 8,5 keer meer bezoekers opleveren dan wanneer je gebruik maakt van SEA.

Als je als eerste op de "gewone" lijst staat zal 33% van de zoekers op je website klikken. De tweede plaats scoort nog 17% en de derde 11%.

De kans dat iemand die naar je website komt en ook werkelijk tot een opdracht of aankoop overgaat (conversie) is voor een SEA 1,5 keer groter dan bij websites die hoog scoren vanwege SEO.

Hoog scoren in Google is een erg competitieve markt, maar omdat mensen de laatste tijd steeds meer lokaal gaan zoeken, maak je toch een goede kans als je je zoekwoorden goed op orde hebt.

Belangrijk voor Google

Waar gaat je website over en hoe betrouwbaar ben jij als bron? Ofwel hoe staat het met je content en de links die naar jouw website verwijzen?

Je kunt het beste beginnen met een zoekwoorden-onderzoek. Je kunt inspiratie opdoen op de website www.keywoordtool.io. Kies een zoekwoord dat op jouw bedrijf van toepassing is en kijk wat voor resultaten dat oplevert. 

Je kunt ook een gratis account aanmaken bij Google AdWords. Daar kun je gebruik maken van de zoekwoordenplanner. Dan krijg je in grove lijnen een idee hoe vaak op een bepaald woord gezocht wordt. Heb je een betaald account dan zijn de gegevens gedetailleerder. 

Checklist (waar moet je op letten)?

Gebruik de woorden waarop je gevonden wil worden op strategische plaatsen:

  • Paginatitel
  • Webadres (URL)
  • Eerste alinea
  • Tussenkopjes
  • Tekst (1 tot 2% van de totale tekst moet voor het mooie uit zoekwoorden bestaan)
  • Meta-titel
  • Meta-omschrijving
  • Alt-tekst van afbeeldingen

Andere tips om je vindbaarheid te verbeteren zijn:

  • Gebruik synoniemen (niet iedereen zoekt op precies hetzelfde woord, en bovendien maakt het de tekst prettiger te lezen)
  • Schrijf zoveel mogelijk korte zinnen
  • Vermijd "Keyword stuffing" (te pas en te onpas zoekwoorden gebruiken)
  • Google neemt een tekst pas serieus als deze uit minimaal 300-400 woorden bestaat
  • Hoe meer linkjes hoe beter: link op je home-pagina naar andere relevante pagina's binnen je website
  • Zorg er ook voor dat andere sites naar die van jou gaan verwijzen. Dat levert je autoriteit op. Dat is een belangrijke factor om hoog te scoren binnen Google

Er zijn een aantal plugins beschikbaar (Yoast SEO voor WordPress of ReloadSEO plugin voor bv Magento, Lightspeed of Shopify) die je kunnen helpen om je teksten beter geschikt te maken voor Google.

SEA

Via AdWords kun je dus ook betaald adverteren voor een nog betere zichtbaarheid. Dit is vooral interessant als je alleen vindbaar bent met sterk concurrerende zoekwoorden. Ook is het een betere methode om directe conversie te genereren.

Hoe werkt het?

  • Je biedt een bedrag op de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden.
  • Je maakt advertenties in Adwords
  • Het algoritme van Google bepaalt welke advertenties er wanneer worden getoond
  • Je betaald per klik op je advertentie

 

Janke Papa
Als tweede kwam Janke Papa van Het Plan: Personal Branding aan het woord over

Zichtbaar zijn op internet 

Waarom is het belangrijk om zichtbaar te zijn?
Als je niet zichtbaar bent wordt je niet gevonden. Als een klant je vindt is dat goed voor je zelfvertrouwen. Je hoeft zelf geen mensen meer na te bellen en het is goed voor je omzet!

Veel mensen lopen met het probleem dat ze goed zijn in hun werk, maar dat niemand dat van ze weet. Ze zijn veel tijd kwijt met dat te communiceren en toch "pakt" het niet. Veel van hen hadden hier geen moeite mee toen ze nog in loondienst waren. Ze werden gewaardeerd om wat ze deden en mensen kwamen naar hen toe. Toen dezelfde mensen zelfstandig gingen viel dat weg. Het is erg moeilijk om jezelf op te hemelen. Het is niet Nederlands om rond te bazuinen dat je goed bent. 

Als je voor jezelf werkt ben je eerder geneigd om te vragen "Wie ben ik om zulke hoge prijzen te vragen?" en als je mensen moet nabellen om te informeren of ze klant bij je willen worden zullen veel zelfstandigen last krijgen van uitstelgedrag. Daardoor zijn velen geneigd om al, nog voor de klant daarom gevraagd heeft, flinke kortingen te geven of te lage prijzen te rekenen. Vooral in de dienstverlening komt dit vaak voor, en worden bv uren niet doorgerekend.

Ervaringsdeskundige

Janke is duidelijk ervaringsdeskundige: na een studie bedrijfskunde en een baan als marketing manager bij diverse (grote) bedrijven besloot ze voor zichzelf te beginnen. Maar dat viel tegen. Hoewel ze erg hard had gewerkt het eerste jaar, waren de resultaten niet om over naar huis te schrijven. Ze had van alles aangepakt, vond alles leuk, en deed veel voor iedereen. Wat neerkomt op niets voor niemand...

Pas toen ze besloot om een businesscoach in de arm te nemen leerde ze te focussen. Haar coach adviseerde haar om alles wat ze kon doen onder de loep te nemen en alleen die dingen te kiezen die ze het allerleukst vond. Je kunt als ZZP'er niet alles zelf doen. Besteed daarom bijvoorbeeld je boekhouding, acquisitie of schoonmaken uit en focus je op die zaken die je goed kunt én leuk vindt.

Focussen

Doe hetzelfde met je klanten: als je veel dingen/diensten aanbiedt komen er ook veel soorten mensen op af. Het is alsof je met hagel schiet: je raakt altijd wel wat. Maar beter is om gericht te schieten met een flinke kanonskogel. Dan raak je je doel tenminste goed!

Ga na hoe je je aan het eind van een werkdag voelt, en wat je op zo'n dag gedaan hebt. Ben je moe en lusteloos, dan kan het zijn dat de klant waar je was je energie kost. Dat is niet goed. Klanten en je werk moeten je energie géven. Durf dus zo iemand af te stoten, en ga alleen door met mensen waar je een goed gevoel van krijgt.

Je moet dus kiezen, pas dan wordt je een expert. Zo bestaat er bijvoorbeeld een fysiotherapeut die adverteert dat hij alleen meisjes tussen de 12 en 18 jaar behandelt, die last hebben van knieblessures die ze hebben opgelopen met basketballen. Je zou denken dat hij geen of weinig klanten heeft, maar juist door de begrenzing zien mensen hem als een expert, en komen vanuit het hele land naar hem toe. En ook een jongen met een knieblessure kan gewoon bij hem terecht...

Geef op je website aan wat jou onderscheid van alle anderen. Wees jezelf en laat zien wie je bent. Schrijf je eigen teksten (je mag ze natuurlijk laten nakijken door iemand als je niet zeker bent over je spelling of grammatica). 

Marketing

Als je weet wie je zelf bent en als je weet wie je klant is dan pas kun je met je marketing beginnen. Ook hierbij moet je kiezen: Bekijk waar je doelgroep zit: het heeft geen zin om een advertentiecampagne te starten op Facebook als je op zoek bent naar mensen die vooral vakbladen lezen of evenementen bezoeken...

Mocht je niet weten wat je klanten op dit gebied doen, vraag het ze gewoon! En als er geen evenement is op jouw vakgebied, organiseer dat dan. Een betere reclame kun je je niet bedenken.

Een mooie spreuk om mee af te sluiten:

To know, to like, to trust...

To know (mensen weten je te vinden bv via SEO)

To like (ze ontdekken dat jij verstand hebt van hun probleem)

To trust (dankzij testimonials van andere klanten zien nieuwe bezoekers wat ze van je kunnen verwachten)

 

Inspirerend Ondernemen door Aad van Reeuwijk

De laatste presentatie was geen echte keynote maar meer een levensverhaal. Aad van Reeuwijk vertelde dat hij na een tamelijk succesvolle carrière in een tamelijk korte tijd zijn hele leven zoals hij dat tot dan toe geleefd had kwijt raakte. Binnen een jaar liep zijn huwelijk op de klippen, overleed zijn vader en raakte hij zijn baan kwijt.

Omdat hij hoge kosten had (hypotheek en alimentatie) moest hij alles aanpakken wat hij tegen kwam. Hij had veel ervaring in de sales, maar geen diplomas. Sollicitaties liepen op niets uit en voor een eigen bedrijf had hij niet voldoende kennis.

Toen kwam hij bij iemand terecht die hem vroeg te helpen met het invoeren van data. Een simpel klusje wat feitelijk niets voorstelde. Maar hierdoor leerde de mensen bij dat bedrijf hem kennen, en toen er weer wat gedaan moest worden (nu voor enkele dagen per week gedurende een langere periode) werd hij weer gevraagd. Langzaam maar zeker werd hij steeds meer gewaardeerd, en na ongeveer 3 jaar sinds de eerste klus is hij onlangs gevraagd om zitting te nemen in de directie van hetzelfde bedrijf. 

Zijn stelling is dan ook dat je een open deur, zoals hij dat noemt, niet voorbij moet lopen. Als je in de put zit moet je aanpakken wat er op je weg komt. Je weet nooit wat voor goeds eruit voort kan vloeien.

 

 

Terug naar overzicht