Terug naar overzicht
11 dec. 2018 - Gezond de feestdagen door!

11 december
Dinsdagavond 11 december begon de bijeenkomst zoals gebruikelijk met de vaste items zoals durf te vragen en mededelingen van het bestuur.

Daarna vertelde Stella Peperkoorn van Create Communicatie in een bedrijfspresentatie wat haar werkwijze is en wat ze haar klanten te bieden heeft.

Na de pauze kwam Anniek Sturm van Voedzaam aan het woord.

Ze begon met een korte inleiding waarin ze aangaf dat het belangrijk is dat je weet wat je eet. Vaak maken mensen gerechten zoals ze dat al jarenlang hebben gedaan, omdat hun moeder het ook zo deed, omdat de kinderen het nou eenmaal lekker vinden op deze manier, of omdat ze er eenvoudig niet bij stil hebben gestaan dat bepaalde ingrediënten mogelijk heel simpel te vervangen zijn door gezondere varianten.

Anniek richt zich in haar beroep als gewichtsconsulente op mensen met gewichtsproblemen. Dat kan overgewicht zijn, maar ze helpt evengoed clienten die te kampen hebben met ondergewicht. In haar adviezen maakt ze gebruik van de richtlijnen van de gezondheidsraad. Deze instantie houdt alle onderzoeken naar invloed van voedingsstoffen op de gezondheid sterk in de gaten en publiceert eens in de zoveel tijd een rapport met nieuwe richtlijnen.

Het, voor het grote publiek bekendere, Voedingscentrum "vertaalt" deze richtlijnen in voor de gewone Nederlander begrijpelijke taal en regels. Een voorbeeld hiervan is de Schijf van Vijf.

Wat is goed en wat niet (zo)? 

Volgens de laatste adviezen is het belangrijk dat je meer peulvruchten (bonen, erwten, linzen), noten (ongezouten), vis en groente eet. Voor wat betreft vis wordt wel aangetekend dat je dat maar maximaal 2 keer per week eet omdat overmatige consumptie overbevissing veroorzaakt. Ook bevat het "vlees" vaak schadelijke stoffen door milieuvervuiling. Een oplossing zou kweekvis kunnen zijn, maar die worden vaak gevoederd met onnatuurlijk voer.

Wat je in je maaltijd moet vermijden zijn geraffineerde granen (simpel gezegd, de gezeefde versie van het meel waardoor er veel minder vezels in zitten). Je kunt deze vervangen door volkoren granen. Ook vaste vetten zijn niet goed voor je gezondheid. Gebruik in plaats daarvan vloeibare vetten en olie. Verder blijkt dat gefilterde koffie (die uit het ouderwetse koffiezetapparaat) meer bescherming geeft tegen hart- en vaatziekten dan ongefilterde koffie (bv espresso en perculator-koffie) 

Dingen die je echt zoveel mogelijk moet vermijden is rood en bewerkt vlees (Max. 500 gram per week), zout, voedingssupplementen, suikerhoudende dranken en alcohol. Bij de supplementen moet wel opgemerkt worden dat bepaalde stoffen, zoals bijvoorbeeld vitamine D, voor bepaalde bevolkingsgroepen wel nodig zijn. 

Over het algemeen kun je zeggen dat producten waar zo min mogelijk aan is veranderd beter zijn dan bewerkte voedingsmiddelen.

Daarnaast geldt dat het belangrijk is om rust te nemen voor je maaltijden: neem de tijd en kauw goed, zodat je voldoende speeksel aanmaakt en de vertering van het eten goed op gang komt. 
Verdeel je eetmomenten ook goed over de dag om een te grote schommeling in je suikerspiegel te voorkomen: ga voor 3 maaltijden en maximaal 3 tussendoortjes.

Balans

Het probleem is dat je het nooit 100% goed kunt doen, maar je kunt wel proberen zo goed mogelijk te kiezen. Het is belangrijk dat je probeert alles in balans te houden. Er is een app van het voedingscentrum waarin je (een tijdje) bij kunt houden wat je eigenlijk eet en of dat voldoende is: de eetmeter

Verder bieden ze een app waarin ze je helpen een goede en gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Deze heet "Slim Koken"

Tenslotte bieden ze ook hulp in de supermarkt als je twijfelt over een bepaald product. Met behulp van de app "Kies ik Gezond"kun je de streepjescode van een product scannen en krijg je de gegevens die jij belangrijk vindt. Mocht er een gezondere keuze zijn, dan krijg je dat als suggestie op je scherm. Én het maakt het lezen van de kleine lettertjes overbodig.

Workshop

Na de inleiding kregen de aanwezigen een dagmenu voorgelegd, met het verzoek om te kijken of dit gezonder kon, en zo ja, hoe dan. Dit leverde aardig wat discussies op en er kwamen hele goede alternatieven op tafel. 

Daarna kreeg iedereen hetzelfde verzoek, maar dan aan de hand van een kerstdiner. Het was al snel duidelijk dat mensen toen toch wat minder streng dachten, met als argument "Het is wel Kerst". Toch kwamen er voldoende suggesties om met een paar relatief kleine aanpassingen het diner lekker en meer verantwoord te maken.

Ben je geïnteresseerd in de gezonde versie van het kerstmenu kijk dan hier.

foto: Monique Terlouw

Terug naar overzicht