Terug naar overzicht
2 mei. 2017 - Hoe heurt het het eigenlijk op Facebook (of niet...)

Ewout Franse

Ewout Franse van Fresh Land and Hopeful Glories en Ewout Franse Fotografie behandelde voor een mooie groep toehoorders de etiquette op Facebook.

Hij begon met te vertellen dat hij, naast zijn fotografie, mensen ook begeleid met solliciteren. Een onderdeel daarvan is kijken hoe iemand zich presenteert op internet. Wat krijg je te zien als je iemands naam Googlet?

 

Ben voorzichtig

Ewout gaf drie voorbeelden van het gebruik van Facebook. Hij begon met zichzelf. Een van zijn specialisaties als fotograaf is food-fotography. Daarvoor komt hij regelmatig in restaurants en kroegen. Ook houdt hij wel van af en toe een goed (Duits) biertje. Maar hij heeft ook regelmatig contact met klanten en bedrijven voor zijn andere bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in speechen, teksten schrijven/editten en social media. Het is duidelijk dat deze mensen niet zitten te wachten op een kroegtijger. Daarom post hij zijn foto's die hij in het café maakt onder een pseudoniem op Facebook op een pagina die alleen te bezoeken is door mensen die hij daar zelf voor heeft uitgenodigd. 

Zijn professionele foto's en opdrachten staan wel gewoon openbaar, en kunnen ook door iedereen bekeken, geliket en gedeeld worden. Op deze manier schermt hij zijn privé-leven af.

Nagelstyliste

In het tweede voorbeeld vertelde hij over een klant van hem. Dit was een hele onzekere vrouw, hypersensitief, maar lief, betrouwbaar en netjes. Ze kwam in het dagelijkse leven echter heel ordinair over omdat ze altijd in roze strakke kleding liep, plat Amsterdams praat en ontzettend kletst.

Door haar onzekerheid en uitstraling trok ze de verkeerde mensen aan, nam ze verkeerde beslissingen en schreef al haar gevoelens (positief en negatief) ongecensureerd op Facebook. Mede daardoor werd ze in korte tijd 10 keer ontslagen.

Als je op haar naam Googlede (wat een personeelsfunctionaris ook doet) was de eerste foto die je vond er een van haar in een nogal dubieuze omhelzing met een man...

Toen ze bij Ewout kwam zat ze met haar handen in het haar. Niemand nam haar nog serieus en het lukte haar niet om een carrière op te pakken.

Ewout heeft haar geholpen om een ander imago op te bouwen. Ze heeft een opleiding tot nagelstyliste gevolgd, ze heeft een ander account op Facebook aangemaakt en Ewout heeft foto's gemaakt van haar in wat neutralere kleding.

Ook heeft hij haar opgedragen om op haar priveaccount alleen nog foto's te plaatsen van haar Salsalessen. 

Toch blijft haar verleden haar achtervolgen want alles wat eenmaal gepubliceerd is is eigenlijk niet te verwijderen.

In raadselen spreken

Het laatste voorbeeld gaat over iemand die een soort "teaser" op Facebook plaatste: 

"Moe, beetje boos, beetje teleurgesteld, maar vooral gelukkig. Trusten"

Op zich is daar niets mis mee, maar er kwamen vragen over van vrienden en familieleden. En dit "gesprek" (openbaar op Facebook, dus voor iedereen te volgen) nam een nogal absurde wending.

De hoofdpersoon gebruikte haar eigen naam, en gaf ook aan waar ze woonde (een kleine gemeente, waar mensen elkaar goed kennen). Ze gaf af op overheidsinstellingen en vertelde al haar problemen (faillissement, problemen met de UWV, en over haar zieke vriend met een uitkering). Ondanks dat ze regelmatig klaagt over geldgebrek heeft ze een geldverslindende hond, een dure auto en gaat ze zeer regelmatig stappen. Het blijkt dat ze, naast haar uitkering, ook bijklust en zelfs denkt over nog een baantje erbij. Dit alles is terug te vinden op haar Facebookpagina.

Je snapt dat als een UWV-ambenaar haar gaat nazoeken hij al vrij snel de conclusie zal trekken dat hier sprake is van fraude. En omdat ze zo open is over wie ze is en waar ze woont, is ze zonder moeite terug te vinden...

Wat kan er wel en niet?

Er zijn eigenlijk geen echte regels zijn op Facebook. Natuurlijk worden zeer kwetsende teksten en video's verwijderd, maar wat jij over jezelf en je omgeving vertelt is helemaal aan jou. Hieronder wat tips over hoe het wel of niet moet:

  • Mocht je nieuwsgierig zijn naar hoe de rest van de wereld jou ziet, Google je naam dan eens. Dat doen mogelijke klanten of werkgevers tegenwoordig ook. Kijk kritisch naar de gevonden informatie en bepaal of dit het image is dat ook je ook daadwerkelijk wil tonen.
  • Op Facebook is het heel goed mogelijk om aan te geven wie je berichten allemaal mogen zien. Bij een bedrijfspagina is het handig dat deze openbaar is, zodat mogelijke klanten hem gemakkelijk kunnen vinden, maar privé-zaken kun je misschien beter met alleen je beste vrienden en familie delen.
  • Bedenk ook wat je wil bereiken met Facebook. Waarschijnlijk is het aandacht van andere mensen. Maar pas op dat het niet uitloopt op profileringsdrang. Let op wat je vertelt over jezelf. 
  • Een teaser (zoals in het laatste voorbeeld) kan reacties geven. Denk daaraan voordat je hem plaatst. Wat wil je uiteindelijk wel en niet vertellen?
  • Denk erover na wat de impact kan zijn van teksten of foto's kunnen hebben. Ook die foto van jou toen je dronken was blijft op internet staan en is vindbaar voor wie ernaar zoekt...
  • Zorg ervoor dat je niet meteen iets post, like of deelt. Het kan immers de indruk wekken dat je niets anders te doen hebt (is voor bv een zelfstandige met een eigen bedrijf geen erg goede uitstraling...)
  • Houd je ver van discussies over politiek en religie als je daar niet impliciet mee bezig bent. Ewout had eens een opmerking gemaakt over de twee minuten stilte op 4 mei. Iemand die daar tegen was reageerde daar op en voor Ewout het in de gaten had was het ontaard in een onsmakelijke discussie. Dit straalt af op de persoon op wiens tijdlijn dit staat (je houdt er "foute" vrienden op na). Hij heeft het hele item verwijderd en denkt volgende keer nog beter na voor hij iets post.
  • Denk eraan dat mensen die je cv checken tegenwoordig ook je opzoeken op internet.
  • Gebruik, als je het toch leuk vindt om je echte leven te laten zien op Facebook, een zgn. avatar, een personage onder een schuilnaam (zie ook voorbeeld 1) en deel deze pagina alleen met directe vrienden en familie. Voorkom verder dat deze personage op geen enkel manier gekoppeld kan worden aan jou. 
  • De dingen die je wel algemeen wil delen doe je op een ander account waarbij je een strikte censuur houdt met zaken die je geen schade aan kunnen richten.
  • Let ook op wat je vrienden over jou op Facebook zetten. Als je getagd wordt op een foto van een wild avondje stappen op een pagina van iemand anders, ben je ook vindbaar door je klanten of werkgevers...
  • Bestudeer de veiligheidsinstellingen van Facebook en stel je pagina's goed in. Zo kun je zelf bepalen wie wat wel of niet mag zien.
  • Bescherm je mobiele telefoon met een code of laat hem niet slingeren. Iemand was het overkomen dat kinderen haar mobiel te pakken hadden gekregen en iets lelijks gepost hadden op de tijdlijn van een vriendin. Daar kwamen natuurlijk allerlei boze reacties op.
  • Gebruik niet de app van Facebook, maar bekijk je berichten alleen via de website. Het scheelt je in ieder geval weer wat geheugen, en je bent niet constant geneigd om te kijken. Voor de website moet je net even wat meer moeite doen...
  • Post niet meteen je vakantiefoto's als je met de hele familie weg bent. Wacht hier beter mee tot je weer terug bent, anders weet iedereen dat je niet thuis bent.
  • Pas op met opsporingsberichten. Dit kunnen zgn. hoaxes zijn of verkapte pogingen om mensen die niet gevonden willen worden toch op te sporen.

Al met al een hoop informatie, waarvan een heleboel best logisch is, maar waar je soms niet bij stil staat. 

Als aanvulling hierop vertelde Bauke Jellema van der Meij dat hij pas een e-book had gedownload met tips over hoe je Facebook succesvol in kunt zetten voor je bedrijfsvoering. Hij stelt het ook ter beschikking aan iedereen die daar in geïnteresseerd is. Je kunt het opvragen via mail bij ZP-NET 

 

 

Terug naar overzicht